viernes, 13 de abril de 2012

sol·licitud dels programes de compensació educativa i els programes PROA i PASE per al curs 2012-2013.

Conselleria d’Educació, Formació i Ocupació. RESOLUCIÓ de 2 d’abril de 2012, de la Direcció General d’Ordenació i Centres Docents, per la qual es convoca la sol·licitud dels programes de compensació educativa i els programes PROA i PASE per al curs 2012-2013.[2012/3583]
RESOLUCIÓN de 2 de abril de 2012, de la Dirección General de Ordenación y Centros Docentes, por la que se convoca la solicitud de los programas de compensación educativa y los programas PROA y PASE para el curso 2012-2013. [2012/3583]
El pla PROA, se sosté sobre dos pilars bàsics. En primer lloc, proposa el «Programa d’Acompanyament Escolar» per a centres públics i privats concertats d’educació primària i educació secundària obligatòria, que respon a la necessitat de millorar els índexs d’èxit escolar
en determinats centres que reben alumnes en situació de desavantatge socioeducatiu, a través d’una resposta educativa àmplia i estesa més enllà de l’horari lectiu. En segon lloc, el «Programa de Suport i Reforç» a centres públics d’educació secundària, té com a finalitat la millora dels resultats dels centres a través d’un conjunt d’actuacions que contribuïsquen a la millora en la quantitat i qualitat dels aprenentatges, en la relació dels alumnes amb el centre, en la participació de les famílies i en les possibilitats educatives de l’entorn del centre. Per a aconseguir este objectiu es perseguix un canvi global en el mode de funcionar del centre junt amb el suport específic a alguns col·lectius d’alumnes.
sol·licitud dels programes
PASE i PROA, vinculats a l’àmbit de la compensació educativa.
Primer. Programes de compensació educativa en centres públics i privats concertats que escolaritzen alumnat amb necessitats de compensació educativa d’educació infantil (2n cicle), educació primària i educació secundària obligatòria.
1. L’objecte dels programes de compensació educativa és desenrotllar les actuacions que permeten previndre i compensar les desigualtats en educació a fi que els alumnes i les alumnes amb necessitats de compensació educativa puguen fer efectiu el principi d’igualtat en l’exercici del dret a l’educació.
2. Destinataris.
a) Segons l’Orde de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació (DOGV de 17.07.2001), es considera alumnat amb necessitats de compensació educativa aquell que presenta dificultats d’inserció escolar per trobar-se en situació desfavorable, derivada de circumstàncies socials, econòmiques, culturals, ètniques o personals.
b) En l’article segon, que establix els motius de les necessitats de compensació educativa, s’indica en el punt 1.g l’internament en hospitals o l’hospitalització domiciliària de llarga duració per prescripció facultativa. Este aspecte de l’Orde de 4 de juliol de 2001 ha sigut desenrotllat amb posterioritat per l’Orde de 21 de novembre de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es determinen els criteris i procediments per a l’atenció hospitalària i domiciliària de l’alumnat que requerisca compensació educativa en educació primària i educació secundària obligatòria (DOGV de 26.02.2006), per la qual cosa les sol·licituds que es realitzen amb relació a este aspecte s’hauran de tramitar necessàriament d’acord amb el que disposa esta última orde.
c) La determinació de les necessitats de compensació educativa de cada alumne o alumna serà realitzada pels servicis psicopedagògics escolars o els gabinets psicopedagògics autoritzats en els nivells d’educació infantil i primària i pels departaments d’orientació, o per qui tinga atribuïdes les seues funcions, en l’etapa d’educació secundària obligatòria, tenint en compte la informació elaborada pels corresponents servicis socials municipals i, si és necessari, els servicis socials de protecció de menors de la conselleria competent en la dita matèria. De tot l’alumnat amb necessitats de compensació educativa haurà d’existir el corresponent informe de determinació de necessitats de compensació educativa.
Per a això, es proposa el model que figura en l’annex I-B. El dit informe quedarà custodiat en la secretaria del centre sol·licitant del programa.
5. Procediment de sol·licitud.
a)
El procediment de sol·licitud de centres per a desenrotllar programes de compensació educativa serà el que establix l’apartat catorze de l’Orde de 4 de juliol de 2001.
7. Programa per a la millora de l’èxit escolar. Els programes específics són els següents:
a) Programa de detecció de dificultats d’aprenentatge dirigit a l’alumnat que cursa el primer cicle de l’educació primària.
b) Programa de suport específic a l’alumnat que cursa 1r i 2n d’educació primària, i presenta dificultats d’aprenentatge detectades a través del programa detallat en el punt anterior.
c) Programa de reforç per a l’alumnat que, escolaritzat en educació primària, roman un curs addicional en el mateix cicle.
d) Programa de desenrotllament de capacitats dirigit a donar suport a l’evolució i la integració d’alumnes amb més facultats en algun camp d’activitat o, en general, amb més possibilitats d’aprenentatge en educació primària.
e) Programa de reforç per a l’alumnat que, escolaritzat en ESO, roman un curs addicional en el mateix curs.
f) Programa de reforç dirigit a l’alumnat que s’incorpora a l’ESO amb àrees pendents de l’etapa anterior.
g) Programa de reforç de les capacitats bàsiques per a aquells alumnes que, de conformitat amb l’informe final d’avaluació de l’educació primària, així ho requerisquen per a seguir l’ESO amb aprofitament.
h) Programa específic de desenrotllament curricular complementari dirigit a l’alumnat d’ESO.
i) Programa de reforç de la tutoria, especialment en educació secundària.
j) Programa específic de suport a les àrees o matèries instrumentals: Matemàtiques, Castellà: llengua i literatura, Valencià: llengua i literatura.
k) Programa encaminat a la millora de les competències bàsiques en les àrees o matèries instrumentals: Matemàtiques, Castellà: llengua i literatura, Valencià: llengua i literatura.
l) Programa per a difondre materials específics de suport, en les llengües curriculars de la Comunitat, dirigits a l’alumnat amb especial risc de fracàs escolar.
m) Programa de desenrotllament i posada en marxa de models organitzatius alternatius que donen resposta a les necessitats de l’alumnat desfavorit.
n) Programa per a l’exercici d’activitats encaminades a l’aplicació de la normativa sobre el temps de lectura, a la millora de la lectura eficaç, a la comprensió lectora, així com a l’expressió oral i escrita.
o) Programa d’actuacions en les àrees i matèries d’educació primària amb menors índexs d’èxit: modificacions organitzatives associades a agrupaments flexibles, desdoblaments de grups, presència de dos professors en l’aula.
p) Programa d’actuacions en les àrees i matèries d’educació primària amb menors índexs d’èxit: desenrotllament de les activitats encaminades a la millora de les destreses matemàtiques bàsiques.
q) Programa d’actuacions en les àrees i matèries d’educació primària amb menors índexs d’èxit: accions dirigides a la posada en pràctica de mecanismes de reforç tan prompte com es detecten les dificultats d’aprenentatge en l’educació primària.
Els centres es comprometran a dur a terme, almenys, un programa per a la millora de l’èxit escolar entre les seues propostes d’intervenció en l’àmbit de la compensació educativa, han de fer-ho constar seleccionant fins a un màxim de tres programes en la graella corresponent a l’apartat d), de l’annex I-A de la present resolució. Quant als programes per a la millora de l’èxit escolar seleccionats, el compromís de dur-los a terme s’haurà de plasmar per mitjà de la subscripció d’un contracteprograma entre el centre docent i l’administració educativa en els termes que s’indiquen en la convocatòria publicada a este efecte.
Segon. Programa d’Acollida al Sistema Educatiu (PASE), per a centres docents públics i privats concertats, que impartisquen educació primària o educació secundària obligatòria.
1. Descripció del programa.
a) El programa PASE és una mesura de suport temporal que desenrotlla el centre per a l’acollida i integració de l’alumnat estranger de nova incorporació al sistema educatiu en la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de facilitar-li la superació dels problemes inicials que dificulten la seua ràpida integració escolar.
b) El programa PASE s’aplicarà quan este alumnat no trobe resposta en les altres mesures d’atenció a la diversitat o de compensació educativa que desenrotlla el centre.
c) Esta mesura específica de suport educatiu s’incorporarà als documents de planificació del centre, junt amb les altres mesures de compensació educativa i d’atenció a la diversitat.
2. Este programa es podrà desenrotllar en centres públics i privats concertats, durant el curs 2012-2013, per a l’atenció a l’alumnat estranger de nova incorporació al sistema educatiu en la Comunitat Valenciana, oferint un suport dirigit a compensar les necessitats lingüístiques d’este alumnat que desconeix la llengua base del programa educatiu a què queda adscrit.
3. Alumnat participant.
a) El programa PASE implica una metodologia que integra els aprenentatges lingüístics amb els continguts de les àrees i matèries del currículum, com a mitjà eficaç d’aprendre llengua, desenrotllar el pensament i adquirir coneixements.
b) Amb caràcter general, el programa PASE tindrà una duració per a l’alumne o l’alumna d’entre tres i sis mesos, no podent excedir un curs escolar.
c) El nombre mínim d’alumnes per grup PASE serà de 8 i respondran al perfil de desconeixement de la llengua base del programa educatiu a què queda adscrit.
d) L’alumnat que participe en el programa estarà adscrit al grup de referència que li corresponga. En cap cas tot l’alumnat del programa estarà adscrit al mateix grup. Els grups de referència coordinaran els seus horaris amb el programa PASE.
Tercer. Programa d’acompanyament escolar en centres públics i privats concertats d’educació primària i d’educació secundària obligatòria, i el programa de suport i reforç a centres públics d’educació secundària obligatòria.
1. Programa d’acompanyament escolar.
a) El programa d’acompanyament escolar es desenrotllarà en centres públics i privats concertats d’educació primària i d’educació secundària obligatòria. Tindrà com a finalitat ampliar les possibilitats educatives de l’entorn i la participació de les famílies, facilitar la millora dels aprenentatges i l’èxit escolar de l’alumnat, així com propiciar la seua integració escolar i la cohesió social.
b) Podrà participar en este programa l’alumnat del segon i tercer cicle d’educació primària, així com l’alumnat d’educació secundària obligatòria:
– En desavantatge des del punt de vista educatiu.
– Amb dificultats en l’aprenentatge, sobretot, en les àrees instrumentals.
– Amb hàbits de treball insuficients.
– Les famílies del qual no poden prestar-li un suport suficient en l’activitat escolar, però que adquirixen el compromís explícit de collaborar amb el centre i garantir l’assistència al programa.
2. Programa de suport i reforç.
a) El programa de suport i reforç es desenrotllarà en centres públics d’educació secundària que escolaritzen una proporció important d’alumnat en condició de desavantatge educatiu associat a l’entorn, amb dificultats generalitzades en l’aprenentatge; alumnat per al que les altres mesures d’atenció a la diversitat que aplica l’institut no han resultat adequades.
b) Este programa tindrà com a finalitat impulsar nous procediments d’organització i funcionament, així com noves estratègies d’ensenyança i aprenentatge, que permeten a l’institut afrontar la situació educativa difícil de l’alumnat i millorar les seues expectatives escolars.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Este espacio es para dejar tu opinión, y para que tod@s podais colaborar en las mejoras de este servicio de la Agrupación Socialista de Xàbia